I torsdags fik vi et brev fra sælgers advokat om at overtagelsesdatoen for vores nye rækkehus er udskudt fra den 1. august til 15. august. Det var en rigtig træls besked for os at få. Vi går naturligvis og glæder os rigtig meget til at overtaget vores nye rækkehus i Magnolia Haven. Derfor var vi ret ked af at få beskeden om at der nu skulle gå en måned til vi overtager huset fremfor de 15 dage vi gik og troede.
Vi synes det var med ret kort varsel at overtagelsesdatoen blev flyttet. Der var kun 15 dage til vi skulle overtage huset. Så vidt vi kan regne ud, så skyldes udskydelsen af overtagelsesdatoen at dem der bygger huset holder ferie. Vi har nemlig været forbi huset næsten hver uge de sidste måneder og her kan vi se at der de sidste 2-3 uger næsten ikke er blevet lavet noget derude. Det må være fordi de holder ferie. Alternativt fordi de mangler nogle materialer. Under alle omstændigheder er vi ikke vildt begejstret for udskydelsen.
Flytningen udskydes
Vi har den sidste måneds tid forberedt vores flytningen en del. Der er “booket” nogle venner til at hjælpe med flytningen, der er booket en bil til flytningen, der er sendt flyttekort, loftsrummet er tømt og en stor del af tingene i lejligheden er blevet pakket sammen.
En stor del af de ting vi har pakket ned er udvalgt ud fra, at vi skulle pakke ud igen den 1. august. Eksempelvis er næsten hele vores køkken pakket ned. Vi har pakket så meget ned, at det er begrænset hvor varieret mad vi kan lave. Det mente vi var OK, da det jo kun var 14 dage inden vi igen havde et “fuldt” køkken. Nu er den periode hvor køkkenet (og resten af lejligheden) kun fungere halvt blevet forlænget. Det er rigtig ærgerligt.
Vi har siden vi fik beskeden brugt tiden på at få styr på en masse praktiske ting som følge af, at flytningen er udskudt. Det betyder at vi blandt andet har:
- Annulleret (og lavet en ny bestilling) af den varevogn, vi skulle bruge til at flytte med
- Informeret dem der skulle hjælpe med flytningen om, at den er blevet udskudt (og at vi stadig gerne vil have hjælp om muligt)
- Fået en forlængelse af vores lejeaftale med boligforeningen, så vi først skal være ude mandag den 18. august fremfor torsdag den 14. august, som indtil nu har været planen.
Vi mangler stadig at ombooke en gardinbus, en TDC installation samt at melde midlertidig flytning til postvæsenet, så vi rent faktisk kan få noget post fra 1. august til 15. august.
Flytningen bliver mere besværlig
Vi havde planlagt med 14 dages overlap mellem overtagelsen af vores nye rækkehus samt vores nuværende lejlighed. Det overlap skulle bruges til at få rengjort lejligheden og få styr på de sidste småting. Den tid har vi desværre ikke nu. Det betyder, at alt skal flyttes på 2 dage og vi skal være helt ude af lejligheden, når weekenden er omme.
Udskydelsen betyder også, at Lene desværre ikke kan være med til at flytte. Lene skal nemlig opereres i hånden et par dage inden den nye overtagelsesdato. Derefter skal Lene gå med hånden oppe i luften i et par dage (mens vi flytter). Det bliver derfor en ret hård weekend, hvor der skal flyttes en masse uden at Lene må hjælpe. Det betyder også, at Lene ikke kan være med til at pakke ud, når vi er flyttet. Lidt øv.
At vi flytter i den sidste weekend vi har lejligheden betyder også, at vi i praksis ikke kan få lejligheden istandsat og gjort ren og derfor kan vi forvente en efterfølgende regning fra boligforeningen herfor. Specielt nu hvor det kun er Dann, der kan hjælpe, bliver det helt umuligt også at få gjort lejligheden klar til aflevering. Derfor må vi finde os i en regning fra boligforeningen.
Nu er der jo som bekendt ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Når overtagelsesdagen udskydes med 14 dage, så betyder det også, at vi først skal betale for huset 14 dage senere, hvorfor vi reelt kommer til at spare en halv måneds husleje. Det er om da et lille plaster på såret, selvom vi nu helst ville have undgået denne situation.
Købsaftalen hjælper os
I forbindelse med indgåelse af købsaftalen insisterede vi på, at få tilføjet en række bestemmelser. En af de bestemmelser er vi rigtig glade for nu:
Overholdes den ovennævnte overtagelsesdag ikke, afholder sælger købernes rimelige omkostninger til opmagasinering af indbo, omkostninger til logi samt ekstra flytteomkostninger afledt heraf.
Dette betyder at vi i praksis kan få sælger til at betale de ekstraudgifter, vi får til istandsættelse og rengøring (idet der er dyrere for dem at betale hotel og kost). Hvorvidt det lykkes i praksis må vi vente lidt med at se. Der ryger i hvert tilfælde et brev afsted til sælgers advokat på mandag om, at vi vil have det betalt.
Det bliver spændende at se, om sælger vil leve op til aftalen. Ikke kun kan vi på denne måde undgå ekstra udgifter, men vi får også lejlighed til at se, om det er muligt at få sælger til at afholde rimelige udgifter. Et signal de sender her vil være en hjælp til, hvor pedantiske vi skal være under afleveringsforretningen.
15. august er den nye dato
Under alle omstændigheder så er vores flytning udskudt til 15. august 2008. Vores folkeregistre adresse flyttes stadig den 1. august da det er for svært at lave om. Rent fysisk flytter vi dog først den 15. august.
Øv
/Lene & Dann
One thought on “Flytningen er udskudt med 14 dage”
Der er lukket for kommentarer.