Projektstyring & -økonomi

Jeg har i hele denne uge haft den store fornøjelse at undervise i faget Projektstyring & -økonomi på Århus Købmandsskoles afdeling for Erhvervsuddannelser (EUD). Mere konkret vil det sige at jeg har haft æren af at undervise nogle der efter en endt gymnasial uddannelse (typisk HHX) er startet i et elevforløb hos en virksomhed.

Det har længe været min drøm at få lov til at undervise, men muligheden havde ikke budt sig så det passede med mit arbejde. “Chance favors the prepared mind” sagde Louis Pasteur, og han har ret. Jeg var klar til at undervise og da en mulighed bød sig blev den taget.

Det hele startede for en måneds tid siden, da jeg fik et tilbud om at komme ind og holde et indlæg på holdet af et par timers varighed. Tilbuddet kom ud af det blå, fordi en underviser havde fundet min gamle hjemmeside om projektledelse. Det voksede ret hurtigt til en dag eller to. Efter et par uger fik jeg tilbudt at tage holdet hele ugen. Jeg var lidt forbeholden for at gøre det til at starte med, da det dels vil kræve meget tid, men mere end noget andet var jeg nervøs for, at jeg ikke kunne give nok til de studerende – hvad nu hvis de ikke lærte nok?

Efter lidt overvejelse valgte jeg at sige ja tak. Det meste af uge 7 gik med at lave slides og opgaver. Derfor havde jeg, som tidligere omtalt, ikke tid til at se særligt meget Seinfeld.

Forberedelse er en større opgave, end man lige skulle tro. Jeg valgte at lave en plan (nu er det jo projektstyring) over ugen med angivelse af, hvilke emner der skulle behandles hvornår, hvornår der er opgaver, etc..

Det blev mandag. Jeg mødte naturligvis meget tidligt på skolen, fik startet computeren op, “ommøbleret” lokalet, kopieret materialet til holddeltagerne og var så ellers klar. Jeg var ret nervøs. Mandagen gik godt, tirsdagen endnu bedre og sådan fortsatte ugen. I dag var det så eksamensdag. Det var en skriftlig eksamen. Jeg har endnu ikke kigget på deres besvarelser, men jeg glæder mig utroligt meget til at se, hvoran de har klaret sig. På en måde er jeg mere nervøs over at se, hvordan de har klaret sig end jeg er over de eksamener, jeg selv er til. Hvis de har klaret sig godt, så har jeg jo undervist godt. Hvis de klarer sig dårligt så….

Det er første gang jeg har undervist på Århus Købmandsskole. Skolen generelt, og min kontaktperson mere specifikt, har været fantastisk. Der har været hjælp til alt, hvad det skulle være. Skal du booke et lokale? Det klarer vi. Skal du have printet noget? Det klarer vi. Skal du bruge en nøgle? Det vikser vi. En fantastisk støtte.

Jeg fik i løbet af ugen også lejlighed til kort at møde nogle af de andre lærer på stedet. Hvor er det nogle dygtige mennesker der alle ønsker det bedste for de elever de har på de forskellige hold.

Gennem ugen opdagede jeg, hvor hårdt det egentlig er at undervise. Man er “på” hele tiden og har ikke tid til “småting” så som at få kopieret nogle opgaver, klare en praktisk ting for en elev eller noget helt tredje. Det betyder for det første, at det er helt fantastisk med skolens støtte. De klarer alle de praktiske ting. Det betyder for det andet også, at jeg ikke har lavet andet i hele ugen end at undervise om dagen (fra 8:15 til 14:30) og efterfølgende tage hjem for at forberede mig til dagen efter.

Det har været som at starte på et nyt arbejde. Lene har været ramt af, at jeg ikke rigtigt har haft tid til noget. Det bliver nok (lidt) nemmere næste gang, da jeg så har noget materiale jeg kan tage udgangspunkt i.

Efter en dag (eller nu en uge) med undervisning føler jeg mig træt. Dels fordi man er meget “på” og dels fordi det var første gang. Omvendt giver det energi at undervise. At se andre mennesker lære noget, at se dem udvikle sig. At vide at man har gjort en mikro minimal forskel. Den følelse kan ikke slås af noget.

Gruppen jeg underviste var fantastiske. De var gode til at stille spørgsmål, give feedback og lave gruppearbejde. En drøm for en underviser.

Det er længe siden jeg kan huske, at jeg har haft en så lærerig (faglig og personlig) og energikrævende uge på arbejde. Det har været intet mindre end FANTASTISK. Jeg har taget meget med mig hjem til min hverdag.

Eleverne skulle inden de gik hjem i dag evaluere mig på 2 punkter. Min faglige viden og min evne til at inspirere og formidle stoffet. Jeg scorede 100% på den første og 95% på den anden. Helt galt kan det altså ikke være gået. Eleverne havde også mulighed for at give en uddybning af deres menning. Her har de blandt andet skrevet “meget inspirerende”, “lærer var en super god oplevelse” og meget andet godt. Jeg er vist lidt stolt.

Jeg håber meget, at skolen giver mig lov til at gøre det igen. Ellers må jeg finde et andet sted. Det er bestemt ikke sidste gang, jeg har undervist. 

Tak til skolen for muligheden, og tak til holdet for en rigtig god uge.

Nu mangler jeg bare at rette prøverne…

/Dann

3 thoughts on “Projektstyring & -økonomi

  1. Opdatering:

    Jeg har lige været på skolen og har afleveret et karakterark. Hermed er mit lille eventyr officielt slut.

Der er lukket for kommentarer.