Anden dag i Rom

Vi sov igen længe. Vi vågnede lidt efter 9 og jeg gik med det samme ned for at spise morgenmad, men det var nu ikke det helt store måltid, men lidt mæt blev jeg da. Tilbage på værelset gik vi begge i bad og gjorde os klar til endnu en dag i Roms travle gader.

Vi gik ud af døren til hotellet og denne gang gik vi til højre. Lige for enden af den gade hvor hotellet lå fandt vi Operaen. Hvis vi nogensinde skal tilbage til Rom, så skal vi helt sikkert se en opera. Vi gik forbi Termini og i en af sidegaderne var vi så heldige at finde et rigtig hyggeligt marked, hvor vi købte lidt brød til at spise i løbet af dagen. Derefter gik vi igen ud i byen og fandt lidt tilfældigt San Giovanni som er Roms domkirke. Den er kæmpestor og meget overdådigt udsmykket. Derefter gik vi ned til Colosseum. Det var lige så imponerende som det var sidste gang og endnu engang overraskede det mig, at det lige pludselig bare lå der.

Vi besluttede os for ikke at betale for at komme ind i Colosseum (der var en laaaang kø), men gik bare udenfor.  Vi ville til gengæld gerne på Forum Romanum. Sidste gang vi var her, var det gratis, men denne gang kostede det penge. Vi skulle give 12 € for at få adgang til både Colosseum, Palentinerhøjen og Forum Romanum. Vi stod i kø lidt tid for at komme ind. Vi gik derefter op på Palentinerhøjen og fandt nogle fantastiske udsigtspunkter, hvor vi kunne se rigtig langt. Det meste af Palentinerhøjen så vi sidste gang, så vi gik rimelig let forbi det meste. Vi skulle dog lige hen til endnu et udkigs punkt , hvor vi kunne se ud over Forum Romanum. Det kunne vi huske fra sidste besøg og var ret vilde med det.

Turen gik herefter ned til Forum Romanum til de gamle ruiner. Det er dybt fascinerende at gå der, hvor Cæsar, Augustus og alle de andre kejsere gik for mange år siden. Men samtidig er det frustrerende, da det er meget svært at forestille sig, hvordan tingede så ud for 2000 år siden.  I dag er det meste ruiner og svært at finde hoved og hale i. Nogle af bygninger kunne man komme ind i og de havde en udstilling om kejser Nero, Vi syntes at det var lidt synd at bruge de gamle bygninger på den måde. En af bygninger var Senatet, hvor det ikke lige passede ind med en udstilling om Nero. Det var trods alt et magtcenter engang. Og vi ved godt, at Nero var en af kejserne, men ikke en særlig velligt en af slagsen.

Efter besøget på Forum Romanum gik vi hen for at spise på en cafe. Det var desværre en turistfælde, vi endte på og maden smagte på ingen måder godt. Det bar tydelig præg af at være frysemad. Dann fik ravioli og jeg fik lasagne. Efter denne lidt skuffende oplevelse gik vi ind i en lille kirke, som skulle have en gammel kirke under sig og en endnu ældre basilika. Vi så den nyeste kirke, men de ville have 5 € for at lade os komme ned til de to ældste og det syntes vi var for dyrt og derfor gik vi igen.

Vi gik derefter videre i byen og kom bl.a. forbi et kæmpe område med ruiner, kaldet Terme di Caracalla.Vi var dog ikke derinde men gik bare forbi. Vi gik også en tur på Circus Maximus inden vi gik op på Capitolhøjen, hvor der i gamle dage lå bygninger med Roms administration. I dag ligger der museer og kirker. Efter at have taget lidt billeder der, gik vi hen til et super udkigspunkt over Forum Romanum. Der stod vi længe og kiggede. Solen var på vej væk fra Forum og flyttede sig mere og mere i den tid, hvor vi stod der.

Derefter gik vi op i byen igen og var forbi Trevi Fontænen og Pantheon inden vi fandt Piazza Navona for at spise aftensmad. Vi fandt en lille restaurant i en sidegade og nød et godt måltid. Vi fik brescola til forret og Dann fik pizza til hovedret, mens jeg fik spagetti Bolognese. Det smagte fantastisk. Vi sluttede af med at dele en tiramisu. Turen gik til Trevi Fontænen, hvor vi nød en is og derefter gik vi mod hotellet

Nu vil jeg tage et karbad og gå i seng. Dann sover allerede og klokken er snart midnat.