Projektstyring & -økonomi

31. marts 2010 | Skrevet af Dann

Uge 8 var i år helt speciel for mig. Jeg havde nemlig fået lov til at undervise i faget Projektstyring & -økonomi Projektstyring og -økonomiErhvervsuddannelserneÅrhus Købmandsskole. Nærmere bestemt var jeg så heldig at få lov til at undervise på økonomiuddannelsen. Det vil altså sige dem der efter et eller flere år på en ungdomsuddannelse vælger at blive økonomielever i en virksomhed eller hos det offentlige. På det sidste år af deres uddannelse har de mulighed for at tage en række valgfag. Et af de fag er Projektstyring & -økonomi som jeg er så heldig at være underviser i.

Det er anden gang jeg har fået lov til at undervises i faget. Første gang var i 2008, og anden gang så her i 2010 (der var ikke nok tilmeldte til et hold i 2009). I forhold til første gang var det anderledes at have meget af materialet lavet på forhånd. Det var samtidig også den største udfordring, for hvordan gør man det så nyt og friskt for såvel holdet som for en selv? Jeg valgte at tage udgangspunkt i planen for sidste gang, men så arbejde meget med de tilbagemeldinger jeg fik fra eleverne på sidste hold. Derved kunne jeg fokusere mere på at få strukturen og undervisningen til at fungere godt, fremfor at opfinde nyt indhold.

Min tilgang til undervisningen er måske lidt anderledes end normalt. Jeg er der jo for deltagernes skyld, for at de lære noget. Derfor starter jeg med at høre deres forventninger og slutter også hver dag af med en evaluering. Resultatet herfra tager jeg så med hjem og tilretter undervisningen til næste dag med. På den måde undgår jeg at det bliver rutine på nogen måder. Ulempen for mig som underviser er naturligvis den tid der skal bruges på det, men fordelen er meget større. Jeg kan nemlig meget nemmere være engageret og tilstedeværende, når jeg laver noget, som jeg ved deltagerne gerne vil være en del af.

På trods af at dette var anden gang jeg underviste i dette fag, så var det stadig som om det var første gang… og det er det jo på mange måder også. Det var nogle nye deltagere, og det er nu engang deltagerne der sætter dynamikken på et hold og derved også hvordan undervisningen bliver.

Min egen vurdering af ugen er, at den var bedre end sidste gang. Ikke fordi indholdet som sådan var bedre, men jeg har klart udviklet mig som underviser og er blevet bedre til at få alle med. Det er en super god fornemmelse at mærke, hvordan jeg pædagogisk har flyttet mig siden sidste gang for to år siden.

Rent praktisk, så er det jo ikke Århus Købmandsskole, der er min daglige arbejdsgiver. Jeg gør derfor det at jeg holder en uges ferie fra arbejde for at undervise. Jeg får faktisk lidt penge for at undervise, men det er nu langt fra det, der driver mig. Jeg ville gøre det gratis, hvis jeg følte at det bidrog til deltagernes faglige udvikling… og hvis det ikke gør, så ville jeg slet ikke gøre det.

Det kan måske virke lidt mærkeligt at bruge ens ferie på at undervise, men for mig er det noget af det mest givende, jeg kan være med til. Tænk sig at bruge en hel uge på at dele ens viden med andre og ikke mindst på at se, hvordan andre får den samme indsigt i et emne som man selv har. Den udvikling der sker på kort tid er helt fænomenal.

Man siger at man lærer ved at lære andre. Det er virkelig en sandhed, man oplever som underviser. Jeg ved meget mere om faget end jeg gjorde, da ugen startede. Deltagernes spørgsmål får mig til at tænke på faget i en anden synsvinkel. Deres kreative løsninger på de stillede opgaver udfordrer min tænkemåde. Det er en fantastisk oplevelse!

Rammerne for ens undervisning er vigtig for, at man som underviser har det nemt. Her er Århus Købmandsskole helt fantastiske. Lige fra min kontaktpersons venlige og imødekommende stil til den helt fantastiske professionelle og hjælpsomme administration, der altid er hjælpsomme med mine mange spørgsmål og praktiske gøremål (hvordan får man eksempelvis lige registreret en elev som fraværende eller printet noget, når man ikke har adgang til skolens printere?).

Jeg er rigtig glad for at undervise, og gør det gerne når jeg kan komme til det.

Heldigvis er det ikke kun mig, der har haft en rigtig god oplevelse. Deltagerne har også været tilfredse med min undervisning. Deres karakter kan jeg naturligvis ikke oplyse, men evalueringerne af mig tør jeg godt fortælle lidt om. Konkret bliver jeg evalueret på to punkter:

  • Har underviseren virket kompetent inden for faget?
  • Har undervisningen virket tilrettelagt og har underviseren virket forberedt?

På begge disse punkter har samtlige elever svaret “Ja i høj grad”, hvilket er det mest positive svar der er på skalaen. Det gør mig ufattelig stolt, at eleverne har haft en god uge og at de mener jeg har gjort det godt. I sidste ende er det jo deres udbytte der tæller. Eleverne havde i deres evaluering mulighed for at komme med en række kommentarer, og her har jeg medtaget nogle få:

  • Super dygtig og engageret underviser
  • jo og underviseren var også meget modtagelig for ideer til ændringer undervejs hvilket også bare, synes jeg, viser hans overblik og kompetence. Få I kun fat i ham igen 🙂
  • Det har bare været supergodt! Det bedste skoleophold under denne uddannelse – 12 🙂 (Ja, ok man har vel lov at være begejstret 😉 )
  • Dann har været utrolig god, både til sit stof men også til at holde os alle i gang.. Han formår at få alle med i undervisningen, hvilket er godt så eleverne ikke “bare” kan holde sig i baggrunden

Ja, man skulle jo tro at jeg her har valgt de meste positive kommentarer, men faktisk har der ikke været andet end lignende positive tilbagemeldinger. Det gør mig naturligvis utrolig stolt og glad! Det er et stort klap på skuldren, men det skyldes naturligvis i lige så høj grad de rigtig gode omgivelser skolen giver og det helt fantastiske hold af elever, der er med til at gøre ugen fantastisk.

Karakterarket blev afleveret den 9. marts, og i dag har jeg fået besvaret den (foreløbigt) sidste henvendelse fra en af holddeltagerne, der ønskedes en uddybning af sin karakter. Jeg skulle derfor nu gerne kunne sætte punktum for dette års undervisning i faget Projektstyring & -økonomi på Erhvervsuddannelserne på Århus Købmandsskole. Det har været helt fantastisk!

Det er heldigvis gået så godt, at jeg allerede nu er inviteret til at undervise til næste år, hvis der ellers er elever nok til holdet. Jeg glæder mig allerede vildt meget… og håber at jeg finder på en måde at undervise lidt på inden næste år.

Tak til Århus Købmandsskole og nogle fantastiske elever for en helt vanvittig god uge.

/Dann

P.S. Billedet viser faget på de infoskærme, der hænger på skolen.

En kommentar til “Projektstyring & -økonomi”

  1. Dann siger:

    Jeg er blevet spurgt hvor mange timer jeg har brugt på forberedelse. I denne omgang er det ca. 1:1 i forhold til antallet af undervisningstimer. Havde jeg ikke haft det meste af materialet lavet i forvejen, så var det mange flere timer der skulle bruges på forberedelse.

    Efter ugen har jeg brugt ca. 30 timer på at rette opgaver.

    Én uge med undervisning tager altså omkring 3 uger alt i alt hvis vi antager 37 timer pr. uge. Jeg er dog sikker på at jeg næste gang kan forberede mig lidt hurtigere, ligesom jeg også bliver bedre til at rette opgaver på en fair måde uden det behøver at tage en time eller mere pr. opgave.

    Der er helt klart en indlæringskurve her som jeg håber at bevæge mig ud af.

    /Dann